UN urges States and communities to help eradicate female genital mutilation
Babatunde Osotimehin, Executive Director of the UN Population Fund (UNFPA), told a news conference at UN Headquarters that many communities are increasingly abandoning FGM thanks to the use of “culturally sensitive, human rights-based approaches that support the positive values within communities that want the best for their girls and women.”
Over the past three years, some 8,000 communities across the world, including in 15 African countries, have abandoned the practice, he said. Last year alone 2,000 communities declared that they will no longer allow the human rights violation to continue.
“It is truly heartening that social norms and cultural practices are changing and communities are uniting to protect the rights of their girls and women,” said Mr. Osotimehin.
Ms. Kidjo, a Goodwill Ambassador for the UN Children’s Fund (UNICEF) and a passionate advocate for girls’ education, challenged African leaders to be on the forefront of efforts to eradicate FGM, which she said “diminished” women and sought to destroy their identity.
“We can have help from around the world, [but] if there is no political will… we won’t move nowhere,” Ms. Kidjo, who will tonight sing at a concert in the UN sponsored by the Italian mission, in partnership with UNFPA and UNICEF.
A Grammy-winning artist, Ms, Kidjo, who was born in Benin, urged all States to sign up to a draft General Assembly resolution that calls for global action against FGM.
“We can’t live in a modern society with FGM still around,” she told UN Radio in an interview earlier.
Ms. Kidjo said that social traditions that condone FGM need to be “tackled at the core” through making entire communities aware of the harmful consequences of the practice.
“There traditions in my country and my continent that I am proud of, that I embody, that I carry, that I sing about, [but] there are some traditions in my continent that we Africans have to have the courage to face and sit together and find a solution [to],” she said.
The UN World Health Organization (WHO) estimates that 140 million girls and women worldwide are currently living with the consequences of FGM. In Africa, an estimated 92 million girls aged 10 years or older have undergone FGM, which is also practised in some countries in the Middle East and Asia.
FGM or cutting includes procedures that intentionally alter or cause injury to the female genital organs for non-medical reasons.
FGM survivor Saran Dioubate from Guinea said the practice serves no purpose, is life-threatening and traumatizing.
“My feeling about being cut is like they stole something from me because nobody asked me if I wanted to be cut,” said Ms. Dioubate, who told the news conference that she was subjected to FGM when she was about six years old.
“Even though I was around six, if somebody had explained to me that it was painful I was going to say no. The practice has to end [and] for that we need collective effort by educating communities. We also have to raise awareness on the continent,” she said.
The practice is mostly carried out by traditional circumcisers, who often play other central roles in communities, such as attending childbirths. However, more than 18 per cent of all acts of FGM are performed by health-care providers, and that trend has been on the rise, according to WHO.
Emanated of www.un.org by Alireza Mohammadi Motlagh
Last commission of general assembly of united nation organization 28 march 2012
دوستان گرامی با توجه به عدم منع این عمل در فقه شیعه و جهت رفع شبهه برای دوستان مطلب زیر نیز اضافه میگردد
پیش از ورود به بحث اصلی (که قبلاً هم در اسک دین مطرح شده بود ولی لینک آن را نیافتم تا ارجاع دهم!)، ذکر این نکته خالی از فایده نیست که برای اینکه موضوعی مورد قبول اسلام باشد و به تأیید و امضای آن برسد الزاماً نباید توسط اسلام تأسیس شده باشد؛ همانطور که حج و روزه و مانند آن هم پیش از اسلام بوده اند و "ساخته و پرداخته ی اسلام" نیستند.
و امّا بحث ختنه ی دختران؛
از آنچه در این باب به صراحت در روایات صحیحه آمده است بر می آید که این امر از واجبات نیست. در این قسمت، به دو مورد از این روایات اشاره می شود:
«محمد بن يحيى عن أَحمد بن محمد عن ابن محبوب عن ابن رئاب عن أَبی بصير قال سألت أَبا جعفر (ع) عن الجارية تسبى من أَرض الشرك فتسلم فتطلب لها من يخفضها فلا نقدر على امرأة فقال أمّا السنة في الختان على الرّجال و لیس على النساء» [1]
(محمد بن يحيى از أَحمد بن محمد از ابن محبوب از ابن رئاب از أَبی بصير که گفت: از امام باقر(ع) درباره ی کنیزی که از سرزمین شرک به اسارت گرفته شده و اسلام آورده بود، پرسیدم که در جستجوی کسی بودند که وی را ختنه کنند ولی زنی را نیافتیم. در پاسخ فرمود: سنت ختنه برای مردان است و بر زنان واجب نیست.)
«محمد بن یحیی عن احمد بن محمد بن عیسی عن محمد بن عیسی عن عبدالله بن سنان عن ابی عبدالله(ع) قال ختان الغلام من السنة و خفض الجواری لیس من السنة» [2]
(محمد بن یحیی از احمد بن محمد بن عیسی از محمد بن عیسی از عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) که فرمودند: ختنه ی پسر سنت است و ختنه ی دختران سنت نیست.)
شیخ صدوق نیز روایتی مرسل مبنی بر واجب نبودن ختنه برای دختران ذکر می کند:
«و روى غياث بن إبراهیم عن جعفر بن محمد عن أبیه (ع) قال قال علي (ع) لابأس أن لاتختتن المرأة فأما الرجل فلابد منه» [3]
(غیاث بن ابراهیم از امام صادق(ع) روایت کرد، امام باقر(ع) نقل نموده اند که علی(ع) فرمود: ایرادی ندارد که زن ختنه نشود ولی مرد ناگزیر از آن است)
البته روایات، این امر را حرام و ممنوع هم نمی دانند، بلکه در روایتی صحیح از قول پیامبر(ص)، باز هم به صراحت، ختنه ی دختران را حلال می یابیم:
«عدة من اصحابنا عن احمد بن محمد بن عیسی عن احمد بن محمد بن ابی نصر عن هارون بن الجهم عن محمد بن مسلم عن ابی عبدالله(ع) قال لما هاجرت النساء الی رسول الله(ص) هاجرت فیهن امرأة یقال لها ام حبیب و کانت خافضة تخفض الجواری فلما رآها رسول الله(ص) قال لها یا ام حبیب العمل الذی کان فی یدک هو فی یدک الیوم قالت نعم یا رسول الله الا ان یکون حراماً فتنهانی عنه فقال لا بل حلال فادنی منی حتی اعلمک قالت فدنوت منه فقال یا ام حبیب اذا انت فعلت فلا تنکهی ای لا تستأصلی و اشمی فانه اشرق للوجه و احظی عند الزوج » [4]
(عده ای از اصحاب ما از احمد بن محمد بن عیسی از احمد بن محمد بن ابی نصر از هارون بن الجهم از محمد بن مسلم از امام صادق(ع) که فرمود: زمانی که زنان به دنبال پیامبر(ص) هجرت کردند، در میان ایشان زنی بود که وی را «ام حبیب» می خواندند؛ ختنه کننده ای بود که زنان را ختنه می کرد. هنگامی که رسول خدا او را دید به وی فرمود: ای ام حبیب! هنوز مشغول کاری که در گذشته انجام می دادی هستی؟ پاسخ داد آری ای پیامبر خدا. مگر این که حرام باشد و مرا از آن نهی بفرمایی. پیامبر فرمود: نه، بلکه حلال است؛ نزدیک تر بیا تا به تو آموزش دهم. [ام حبیب] گفت نزدیک تر رفتم. پس پیامبر گفت: ای ام حبیب وقتی این کار را انجام می دهی زیاده روی نکن؛ یعنی تا انتها نبر و اندک بگیر که این عمل چهره را نورانی می کند و برای شوهر لذت بخش تر است)
شاید همین عبارات و یا روایت دیگری قریب به همین مضمون، که به عنوان مؤید روایت قبلی استفاده می شود، موجب شده تا عمده ی علمای سلف، ختنه ی دختران را مستحب بدانند. در روایتی دیگر، که می توان با دید رجالی سخت گیرانه در سند آن ایراد خدشه نمود و آن را ضعیف دانست اما براساس برخی مبانی رجالی موثق خواهد بود، آمده:
«عدة من أصحابنا عن سهل بن زیاد عن علي بن أسباط عن خلف بن حماد عن عمرو بن ثابت عن أبي عبداللَّه (ع) قال كانت امرأة يقال لها أم طيبة تخفض الجواري فدعاها رسول اللَّه (ص) فقال لها يا أم طيبة إذا أنت خفضت امرأة فأشمی و لا تجحفی فإنه أَصفی للون و أحظى عند البعل» [5]
(عده ای از اصحاب ما از سهل بن زیاد از علي بن أسباط از خلف بن حماد از عمرو بن ثابت از امام صادق(ع) که فرمود: زنی به نام ام طیبه دختران را ختنه می کرد. پیامبر او را فراخواند و به او فرمود ای ام طیبه زمانی که زنی را ختنه می کنی اندکی بگیر و تمام آن را بر ندار. این کار رنگ رخسار را صفا می بخشد و برای همسر لذت بخش تر است.)
روایات دیگری نیز در دست است که از آنها برداشت استحباب شده است و بیان همه آنها موجب اطاله ی کلام است. در این جا تنها به دو روایت با سند «موثق» اشاره می شود:
«علي بن إبراهیم عن أبیه عن هارون بن مسلم عن مسعدة بن صدقة عن أَبي عبداللَّه (ع) قال خفض الجارية مكرمة و ليست من السنة و لاشيئا واجبا و أي شيء أفضل من المكرمة» [6]
(علی بن ابراهیم از پدرش از هارون بن مسلم از مسعدة بن صدقه از امام صادق(ع) که فرمود: ختنه ی دختران مکرمت است اما از سنت و چیزی واجب نیست. ولی چه چیزی با فضیلت تر از مکرمت است؟)
«قال و حدثني مسعدة بن صدقة قال حدثني جعفر بن محمد أن ثقب أذن الغلام من السنة و ختانه من السنة لسبعة أيام و خفض النساء مكرمة و ليس من السنة و لا شيئا واجبا و أي شيء أفضل من المكرمة» [7]
([عبدالله بن جعفر حمیری] گفت مسعده بن صدقه برایم نقل حدیث کرد از امام صادق(ع) که فرمود: سوراخ کردن گوش پسر و ختنه کردن او تا هفت روز سنت است. ختنه ی دختران مکرمت است، سنت وچیزی واجب نیست. ولی چه چیزی با فضیلت تر از مکرمت است؟)
«مکرمت» خواندن ختنه ی دختران، در نگاه اغلب علما «استحباب» درنظر گرفته شده است.
مؤیدی دیگر، حدیثی ضعیف است از مرحوم کلینی:
«عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد عن الحسين بن سعیدعن بعض أصحابه عن عبداللَّه بن سنان عن أبی عبداللَّه (ع) قال الختان في الرجل سنة و مكرمة فی النساء» [8]
(عده ای از اصحاب ما از احمد بن محمد از حسين بن سعید از برخی اصحابش از عبداللَّه بن سنان از امام صادق(ع) که فرمود ختنه ی مرد سنت است و در زن مکرمت)
گروهی از علمای معاصر که در این مورد اظهار نظر کرده اند، ظاهرا این تعابیر را برای برداشت استحباب کافی ندانسته اند و عالمی نظیر مرحوم فضل الله آن را در زمره ی متغیراتی قرار داده اند که با توجه به عرف قابل تغییرند. هرچند ظاهرا دربین علمای معاصر هم هنوز قائلین به استحباب ختنه ی زنان وجود دارند؛ نظیر آیت الله غضنفری خوانساری در هدایةالمقلدین (علی ما نقل) ....
البته فراموش نمی کنیم که حکم استحباب مسأله " ختنه ی دختران" که امروزه از امور اختلافی محسوب می شود، قبلا نزد علمای پیشین به طور اجماعی "مستحب" شناخته می شد و روایات وارد دراین معنا، مستفیض و متواتر دانسته می شد؛ تا آنجا که در جواهر الکلام (31/262) آمده است:
«و أما في الاناث المعبر عنه في كلام الاصحاب بخفض الجواري فمستحب بلا خلاف، بل الاجماع بقسميه عليه، والنصوص مستفيضة فيه أو متواترة،...»
علی ایّ حال، اگر حکم به استحباب هم داده نشود، قطعاً «مباح» خواهد بود؛ چه ما بپسندیم چه نپسندیم.
با سپاس
[1] «الکافی» (6/37) و «تهذيبالأحكام» (7 /446)
[2] «الکافی» (6/37)
[3] «منلايحضرهالفقيه» (3/487)
[4] «الكافی» (5/118) و (6/38)، همچنین «تهذيبالأحكام» (7/446) و (6/361)
[5] «الكافی» (5/119) و (6/38)، همچنین «تهذیب الأحکام» (6/360)
[6] «الکافی» (6/37) و «تهذيبالأحكام» (7/445)
[7] «قربالإسناد» (ص:7)
[8] «الکافی» (6/37)